Mój nauczycielski rachunek sumienia.
- Moja praca jest ważnym powołaniem. Jak do niej podchodzę?
- Nie mogę uczyć czegoś czego sama nie umiem. Czy jestem autonomiczna, twórcza, pracowita, zorganizowana?
- Uczę i wychowuję. Czy moim zachowaniem daję pozytywny przykład?
- Nie jestem w stanie przekazać uczniom wszystkich informacji, nie ma to sensu, za parę lat większość z nich się zdezaktualizuje. Czy wyposażam moich uczniów w umiejętności szybkiego odnajdywania, analizy oraz syntezy informacji? Czy uczę ich strategii uczenia się?
- Mózg ucznia jest miejscem mojej pracy, czy wiem jak on działa?
- Uczenie siÄ™ przez caÅ‚e życie to szczytne hasÅ‚o – czy dla mnie pozostaje ono tylko hasÅ‚em czy praktykÄ… dnia codziennego?
- Nie jestem już jedynym czy jednym z niewielu źródeł informacji, zmieniła się zatem moja rola. Moim zadaniem jest bardziej organizowanie przestrzeni do uczenia się. Czy pogodziłam się z tym i rozumiem konsekwencje?
- Jestem partnerem w procesie nauczania- uczenia się. Ja też ciągle się uczę. Czy chcę się uczyć od moich uczniów?
- Emocje mogą pomóc lub zaszkodzić w przyswajaniu wiedzy. Czy dbam o pozytywny nastrój w klasie? Czy dbam o sam wystrój klasy? Czy stwarzam odpowiedni klimat, przyjazny do uczenia się mojego przedmiotu?
- Uczniowie przychodzÄ… na zajÄ™cia razem ze swoimi problemami, samopoczuciem, nastrojami… Czy znam moich uczniów? Czy traktujÄ™ ich tylko jak klientów?
- Wielu rzeczy mogę nauczyć się od innych. Czy rozmawiam, dyskutuję, podważam stereotypy, poszukuję nowych rozwiązań? Nie boję się pytać?
- Autorefleksja, samoocena to umiejętności, których wymagam od moich uczniów. Czy umiem obserwować siebie? Irytuję się, gdy ktoś zwraca mi uwagę, aby polepszyć warsztat pracy? Nie chcę by mnie obserwowano i oceniano?
Klasa języka hiszpańskiego w EMPIKu:
Dziesięć przykazań nauczyciela komputeroholika.
Spisane na podstawie autoobserwacji w październiku 2009 roku.
- Nie zaczynaj dnia od włączenia komputera.
- Po godzinie 22.00 wyłącz komputer.
- Ustal sobie jeden (a jeśli to możliwe dwa) dni w tygodniu bez komputera.
- Skoncentruj się – jak masz coś zrobić w sieci, nie daj się jej wciągnąć.
- Odnajdź swoje najbardziej wydajne godziny pracy – w 20% czasu wykonasz 80% pracy (zasada Pareto)
- Gdy pracujesz na komputerze, nie rób tego w sposób ciągły przez dłużej niż 45 minut. Znajdź sobie różne przerywniki- posprzątaj schody, wyjdź z psem, poczytaj tradycyjną książkę. Jeśli jest ktoś w domu wykorzystaj ten czas na konstruktywne bycie razem.
- Nie włączaj komunikatorów ani czatu, jeśli nie chcesz, aby ci przeszkadzano.
- Jeśli chcesz zapisać się na listę mailingową, dobrze to przemyśl. Na pewno będziesz musiał ustawić filtry w poczcie. Zastanów się jak często będziesz korzystał z tej listy i w jaki sposób będziesz czytał wiadomości.
- Wyznacz sobie godzinę raz w tygodniu, kiedy będziesz sprawdzał maila dla uczniów.
- Pomyśl – czy naprawdę musisz pracować na raz nad tyloma projektami wykorzystującymi TIK?
Pewne zasady, które stosuję na moich zajęciach.