M贸j nauczycielski rachunek sumienia.

  1. Moja praca jest wa偶nym powo艂aniem. Jak do niej podchodz臋?
  2. Nie mog臋 uczy膰 czego艣 czego sama nie umiem. Czy jestem autonomiczna, tw贸rcza, pracowita, zorganizowana?
  3. Ucz臋 i wychowuj臋. Czy moim聽 zachowaniem daj臋 pozytywny przyk艂ad?
  4. Nie jestem w stanie przekaza膰 uczniom wszystkich informacji, nie ma to sensu, za par臋 lat wi臋kszo艣膰 z nich si臋 zdezaktualizuje. Czy wyposa偶am moich uczni贸w聽 w umiej臋tno艣ci szybkiego odnajdywania, analizy oraz syntezy informacji? Czy ucz臋 ich strategii uczenia si臋?
  5. M贸zg ucznia jest miejscem mojej pracy, czy wiem jak on dzia艂a?
  6. Uczenie si臋 przez ca艂e 偶ycie to szczytne has艂o – czy dla mnie pozostaje ono tylko has艂em czy praktyk膮 dnia codziennego?
  7. Nie jestem ju偶 jedynym czy jednym z niewielu 藕r贸de艂 informacji, zmieni艂a si臋 zatem moja rola.聽 Moim zadaniem jest bardziej organizowanie przestrzeni do uczenia si臋.聽 Czy pogodzi艂am si臋 z tym i rozumiem konsekwencje?
  8. Jestem partnerem w procesie nauczania- uczenia si臋. Ja te偶 ci膮gle si臋 ucz臋. Czy chc臋 si臋 uczy膰 od moich uczni贸w?
  9. Emocje mog膮 pom贸c lub zaszkodzi膰 w przyswajaniu wiedzy. Czy dbam o pozytywny nastr贸j w klasie? Czy dbam o sam wystr贸j klasy? Czy stwarzam odpowiedni klimat, przyjazny do uczenia si臋 mojego przedmiotu?
  10. Uczniowie przychodz膮 na zaj臋cia razem ze swoimi problemami, samopoczuciem, nastrojami… Czy znam moich uczni贸w?聽 Czy traktuj臋 ich tylko jak klient贸w?
  11. Wielu rzeczy mog臋 nauczy膰 si臋 od innych. Czy rozmawiam, dyskutuj臋, podwa偶am stereotypy, poszukuj臋 nowych rozwi膮za艅? Nie boj臋 si臋 pyta膰?
  12. Autorefleksja, samoocena to umiej臋tno艣ci, kt贸rych wymagam od moich uczni贸w. Czy umiem obserwowa膰 siebie? Irytuj臋 si臋, gdy kto艣 zwraca mi uwag臋, aby polepszy膰聽 warsztat pracy? Nie chc臋 by mnie obserwowano i oceniano?

Klasa j臋zyka hiszpa艅skiego w EMPIKu:

Dziesi臋膰 przykaza艅 nauczyciela komputeroholika.

Spisane na podstawie autoobserwacji w pa藕dzierniku 2009 roku.

  1. Nie zaczynaj dnia od w艂膮czenia komputera.
  2. Po godzinie 22.00 wy艂膮cz komputer.
  3. Ustal sobie jeden (a je艣li to mo偶liwe dwa) dni w tygodniu bez komputera.
  4. Skoncentruj si臋 鈥 jak masz co艣 zrobi膰 w sieci, nie daj si臋 jej wci膮gn膮膰.
  5. Odnajd藕 swoje najbardziej wydajne godziny pracy 鈥 w 20% czasu wykonasz 80% pracy (zasada Pareto)
  6. Gdy pracujesz na komputerze, nie r贸b tego w spos贸b ci膮g艂y przez d艂u偶ej ni偶 45 minut. Znajd藕 sobie r贸偶ne przerywniki- posprz膮taj schody, wyjd藕 z psem, poczytaj tradycyjn膮 ksi膮偶k臋. Je艣li jest kto艣 w domu wykorzystaj ten czas na konstruktywne bycie razem.
  7. Nie w艂膮czaj komunikator贸w ani czatu, je艣li nie chcesz, aby ci przeszkadzano.
  8. Je艣li chcesz zapisa膰 si臋 na list臋 mailingow膮, dobrze to przemy艣l. Na pewno b臋dziesz musia艂 ustawi膰 filtry w poczcie. Zastan贸w si臋 jak cz臋sto b臋dziesz korzysta艂 z tej listy i w jaki spos贸b b臋dziesz czyta艂 wiadomo艣ci.
  9. Wyznacz sobie godzin臋 raz w tygodniu, kiedy b臋dziesz sprawdza艂 maila dla uczni贸w.
  10. Pomy艣l 鈥 czy naprawd臋 musisz pracowa膰 na raz nad tyloma projektami wykorzystuj膮cymi TIK?

Pewne zasady, kt贸re stosuj臋 na moich zaj臋ciach.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Mo偶esz u偶y膰 nast臋puj膮cych tag贸w oraz atrybut贸w HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>