Mój nauczycielski rachunek sumienia.

  1. Moja praca jest ważnym powołaniem. Jak do niej podchodzę?
  2. Nie mogę uczyć czegoś czego sama nie umiem. Czy jestem autonomiczna, twórcza, pracowita, zorganizowana?
  3. Uczę i wychowuję. Czy moim  zachowaniem daję pozytywny przykład?
  4. Nie jestem w stanie przekazać uczniom wszystkich informacji, nie ma to sensu, za parę lat większość z nich się zdezaktualizuje. Czy wyposażam moich uczniów  w umiejętności szybkiego odnajdywania, analizy oraz syntezy informacji? Czy uczę ich strategii uczenia się?
  5. Mózg ucznia jest miejscem mojej pracy, czy wiem jak on działa?
  6. Uczenie siÄ™ przez caÅ‚e życie to szczytne hasÅ‚o – czy dla mnie pozostaje ono tylko hasÅ‚em czy praktykÄ… dnia codziennego?
  7. Nie jestem już jedynym czy jednym z niewielu źródeł informacji, zmieniła się zatem moja rola.  Moim zadaniem jest bardziej organizowanie przestrzeni do uczenia się.  Czy pogodziłam się z tym i rozumiem konsekwencje?
  8. Jestem partnerem w procesie nauczania- uczenia się. Ja też ciągle się uczę. Czy chcę się uczyć od moich uczniów?
  9. Emocje mogą pomóc lub zaszkodzić w przyswajaniu wiedzy. Czy dbam o pozytywny nastrój w klasie? Czy dbam o sam wystrój klasy? Czy stwarzam odpowiedni klimat, przyjazny do uczenia się mojego przedmiotu?
  10. Uczniowie przychodzÄ… na zajÄ™cia razem ze swoimi problemami, samopoczuciem, nastrojami… Czy znam moich uczniów?  Czy traktujÄ™ ich tylko jak klientów?
  11. Wielu rzeczy mogę nauczyć się od innych. Czy rozmawiam, dyskutuję, podważam stereotypy, poszukuję nowych rozwiązań? Nie boję się pytać?
  12. Autorefleksja, samoocena to umiejętności, których wymagam od moich uczniów. Czy umiem obserwować siebie? Irytuję się, gdy ktoś zwraca mi uwagę, aby polepszyć  warsztat pracy? Nie chcę by mnie obserwowano i oceniano?

Klasa języka hiszpańskiego w EMPIKu:

Dziesięć przykazań nauczyciela komputeroholika.

Spisane na podstawie autoobserwacji w październiku 2009 roku.

  1. Nie zaczynaj dnia od włączenia komputera.
  2. Po godzinie 22.00 wyłącz komputer.
  3. Ustal sobie jeden (a jeśli to możliwe dwa) dni w tygodniu bez komputera.
  4. Skoncentruj się – jak masz coś zrobić w sieci, nie daj się jej wciągnąć.
  5. Odnajdź swoje najbardziej wydajne godziny pracy – w 20% czasu wykonasz 80% pracy (zasada Pareto)
  6. Gdy pracujesz na komputerze, nie rób tego w sposób ciągły przez dłużej niż 45 minut. Znajdź sobie różne przerywniki- posprzątaj schody, wyjdź z psem, poczytaj tradycyjną książkę. Jeśli jest ktoś w domu wykorzystaj ten czas na konstruktywne bycie razem.
  7. Nie włączaj komunikatorów ani czatu, jeśli nie chcesz, aby ci przeszkadzano.
  8. Jeśli chcesz zapisać się na listę mailingową, dobrze to przemyśl. Na pewno będziesz musiał ustawić filtry w poczcie. Zastanów się jak często będziesz korzystał z tej listy i w jaki sposób będziesz czytał wiadomości.
  9. Wyznacz sobie godzinę raz w tygodniu, kiedy będziesz sprawdzał maila dla uczniów.
  10. Pomyśl – czy naprawdę musisz pracować na raz nad tyloma projektami wykorzystującymi TIK?

Pewne zasady, które stosuję na moich zajęciach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>